Recension: The Great Betrayal

Boken Spain’s revolution against Franco: The Great Betrayal gavs ut i juli 2019 av IMT:s bokförlag Wellred, och har redan blivit en bästsäljare. Författaren Alan Woods deltog själv i den sista fasen av kampen mot Franco, och förklarar hur regimen besegrades av en revolutionär rörelse inom arbetarklassen. Den hade kunnat gå hela vägen och avskaffat kapitalismen, om den inte hade förråtts av ledarna för arbetarpartierna.

The Great Betrayal är en marxistisk analys av de händelser som följde efter den spanska revolutionen på 1930-talet. ”Förvånansvärt få vet vad som egentligen hände under den här perioden”, konstaterar Alan Woods i inledningen av boken. Den spanska borgarklassen har gjort allt i sin makt för att begrava minnet under ett berg av lögner, bland annat med hjälp av en amnestilag från 1977 som ger straffrihet för alla de brott som begicks under diktaturen.

Under det spanska inbördeskriget krossade fascisterna arbetarnas organisationer i blod, och efter Francos seger fortsatte den våldsamma repressionen oförminskat. Hundratusentals republikaner, kommunister och socialister sattes i koncentrationsläger, torterades och avrättades. ”Francos diktatur skiljde sig bara från Hitlers genom att den var sammanvuxen med katolska kyrkan,” förklarar Woods.

Franco regerade på basis av den spanska finansoligarkin, som med hjälp av det fruktade civilgardet, jordägarna, och den katolska kyrkans ”andliga diktatur” kunde förhindra arbetarklassens motstånd. Strejker klassades som militäruppror och bestraffades hårt. Det tog därför lång tid innan den spanska arbetarrörelsen återhämtade sig, men när den väl gjorde det så var det med besked.

Under 1960- och 70-talet utvecklades en strejkrörelse som saknar motstycke i historien. Arbetarna satte upp underjordiska fackförbund, så kallade Comisiones Obreras (CCOO), som kom att utgöra den huvudsakliga oppositionen mot regimen. Den statliga repressionen var brutal, men rörelsen vägrade låta sig stoppas.

Efter Francos död 1975 påbörjades i stället den så kallade ”demokratiska övergången” – en rad manövrar ovanifrån för att rädda regimen. En avgörande del i detta var premiärministern Adolfo Suárez överenskommelser med ledarna för kommunistpartiet (PCE) och socialistpartiet (PSOE). Dessa partier var vid den här tiden arbetarklassens viktigaste politiska partier, och det var därför nödvändigt för staten att vinna kontrollen över dessa för att kunna bromsa den revolutionära utvecklingen. I utbyte mot att PSOE och PCE legaliserades fick Suárez partiernas ovillkorliga stöd, och den revolutionära kampen leddes in i säkra kanaler.

Den ”demokratiska övergången” innebar inte någon verklig demokrati. Civilgardet fortsatte att tortera och döda politiska aktivister. Kyrkan behöll sina monstruösa privilegier. Monarkin avskaffades inte, trots att en majoritet av befolkningen var för republik. Trots enorma rörelser i Katalonien och Baskien infördes inte rätt till självbestämmande. Inte en enda person dömdes för de brott och massakrer som skedde under diktaturen.

Detta var ett enormt förräderi av allt det som arbetarklassen hade kämpat för. I boken intervjuas Ana Muñoz, som till denna dag spelar en ledande roll inom IMT. Hon ger en gripande beskrivning av hur det var att som ung student delta i de protester och demonstrationer som ägde rum under 70-talet. En av berättelserna handlar om hur Muñoz kurskamrat Mari-Luz Najera dödas av en polis som skjuter en tårgasbehållare rakt i hennes ansikte.

Genom dessa personliga berättelser får man en känsla för regimens brutala förtryck, men också för den solidaritet och stridbarhet som utvecklades bland arbetare och studenter. The Great Betrayal är ett viktigt bidrag i återuppväckandet av arbetarklassens historiska minne av denna period, och innehåller en mängd viktiga lärdomar för dagens unga och arbetare. I dag håller en ny revolutionär rörelse på att ta form i Spanien. Den så kallade ”demokratiska övergången” har inte löst någonting för arbetarklassen som än i dag lever med konsekvenserna av detta förräderi.

The Great Betrayal kommer att utgöra en av de främsta källorna för alla de arbetare, unga och revolutionärer som vill förstå vad som egentligen skedde. Därigenom bidrar den till marxismens rika arsenal av historiska erfarenheter, som kommer att spela en avgörande roll i det kommande avskaffandet av det system som den härskande klassen, med de stalinistiska och reformistiska ledarnas hjälp, tillfälligt lyckades rädda.

Köp boken på Bokförlaget Stormklockan.

Sebastian Ingvarsson

Relaterade artiklar