Rör inte vår konduktör!

av Elsa Rohlén och Lou Bågmark
Foto: Lou Bågmark

Den 21 mars samlades ett hundratal människor utanför Trafikförvaltningens kontor, för att protestera mot att den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting beslutat att helt avskaffa konduktörer på Stockholms spårvagnar. Lokaltågen som trafikerar Roslagsbanan och Saltsjöbanan hotas av samma öde. Detta skulle betyda att cirka 200 konduktörer förlorar sina jobb, trots att i det kollektivavtal som SEKO har slutit garanteras det att konduktörens tjänsternas är säkrade till 2022.

Förutom visering har konduktörerna ansvar för att alla resenärer ombord ska få hjälp och känna sig trygga. Genomförs detta skulle det alltså inte bara vara ödeläggande för resenärernas säkerhet, utan också göra det betydligt svårare att till exempel få hjälp med information om sin resa. Tillgängligheten hade också minskat då konduktörerna idag finns där för att hjälpa funktionsnedsatta och äldre med resan. Detta är särskilt viktigt på lokalbanorna, som har en föråldrad vagnpark och inte är anpassade för tillgänglighet.

Förutom för en försämring för resenärerna skulle det också innebära en kraftig försämring för lok- och spårvagnförares arbetsmiljö. Flera lokförare som dykt upp på manifestationen angav att det för dem är en trygghet att veta att konduktören har uppsikt över tågvagnarna. Lokföraren axlar ett stort ansvar bara genom att köra ett flera hundra ton tungt tåg. Nu förväntas de tydligen också göra det utan att ha någon som helst aning om vad som försiggår i vagnarna bakom dem. Att det skapar en väldig stress är inte svårt att förstå.

Många var arga och det märktes inte minst i antalet både förberedda och spontana talare. Visselpipors tjut blandades med slagord och varje talare möttes av rungande applåder. Inte bara konduktörer utan också arbetare i andra yrkesgrenar inom SL och Arriva var där för att visa sitt missnöje. Också medlemmar från Transport hade dykt upp för att visa solidaritet.

Något som många talare lyfte på manifestationen var borgarnas stora falskhet i frågan. Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd i Stockholm landsting påstår att när man under en testperiod avskaffat konduktörer på spårvagnarna har tryggheten för resenärerna ökat, vilket uppenbarligen inte är sant.

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting visar sina rätta sida där agendan är nedskärningar i lokaltrafiken och sjukvården. Grunden i detta är kapitalismens och dess kris. Konduktören och lokförarnas organisering mot Stockholms läns landsting beslut behöver allt stöd och solidaritet den kan få. För att sätta press på Stockholms läns landsting borde fackförbunden gå ut med en strejk i hela Stockholms lokaltrafik men också att fackförbunden tar ut andra industrigrenar i solidaritetsstrejk. Men för att få ett stopp på nedskärningarna måste kampen i förlängningen också vändas mot kapitalismen och för ett socialistiskt samhälle.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 199 kr får du 8 nr av Revolution med 16 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge oss en donation.