Busschaufförerna står upp mot arbetsgivarna — håll framdörrarna stängda!

av Amanda Frånberg och Oscar Gunnarsson
Foto: Bahnfrend/Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

"Att Västtrafik är beredda att spela rysk roulette med buss- och spårvagnsförares liv och hälsa är oacceptabelt. Ekonomiska kalkyler får inte gå före människors säkerhet." Så skriver Ronny Svensson från Kommunal om arbetsgivarnas försök att öppna framdörrarna på bussarna i region Väst.

Efter påtryckningar från facket under 2020 stängdes framdörrarna på lokal- och långdistansbussar på ett 40-tal platser för att minska smittorisken för förarna. Under hösten beslutade Arbetsmiljöverket att framdörrarna skulle hållas stängda tills 2 november 2021. Nu vill flera arbetsgivare – i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Uppsala – att framdörrarna ska öppnas för att biljettintäkterna minskat.

På vissa platser har dörrarna redan öppnats. För att kunna genomföra det har plexiglas monterats in som arbetsgivarna säger ska skydda förarna. Men sedan dess har det strömmat in incidentrapporter om olyckor och nästan-olyckor. I centrala Stockholm rapporterades 70 tillbud på bara två veckor. Anledningen till det är att plexiglasen orsakar trafikfarliga bländande reflektioner och speglingar, som gör det närmast omöjligt för förarna att se vad som händer på höger sida, vilket har visats i flera videor som busschaufförer filmat (till exempel här och här).

I Umeå skrev 159 av 160 tillfrågade busschaufförer under ett gemensamt brev där de svarade arbetsgivarna på följande sätt:

"Om någon av oss skulle köra över till exempel en cyklist som vi inte har sett på grund av plexiglaset, så kommer varken Länstrafiken, Umeå Kommun eller Transdev att ta på sig något ansvar överhuvudtaget. Istället kommer all skuld att läggas på den enskilde föraren. Förutom att tvingas leva med att ha skadat eller kanske till och med dödat någon, så kommer föraren troligtvis att mista sitt busskörkort och därmed sitt arbete och levebröd.

Alla bussförare är sina egna skyddsombud. Var och en av oss, har rätt att vägra köra en buss som vi anser utgör en trafikfara. Det må vara en buss med dåliga bromsar, en buss utan fungerande vindrutetorkare, dörrbroms eller hastighetsmätare. Eller en buss med en monterad plexiglaskonstruktion som gör att bussföraren bedömer att bussen inte går att framföra på ett trafiksäkert sätt. Det är inte bara vår rätt, det är vår skyldighet."

Huvudskyddsombudet Mikael Olsson på bussbolaget Nobina i Malmö och många av de kollegor han pratat med tycker inte alls det känns säkert att köra med plexiglas. Men när de införde skyddsstopp svarade Arbetsmiljöverket med att häva det. De påstår att det finns många fördelar med att öppna framdörrarna, men Mikael Olsson menar att det huvudsakligen är ekonomiska skäl som driver frågan. "Huvudmännen vill tjäna mer pengar och det ställs ju mot vår säkerhet."

Nobinas kommunikationschef påstår dock att det inte bara handlar om pengar. "Det handlar främst om att skapa en trygg och säker arbetsmiljö och att återskapa en viktig del av yrket. Och så klart också om att få en hållbar finansiering för kollektivtrafiken." (vår kursiv) Många busschaufförer säger visserligen att de saknar den sociala delen av jobbet, men det betyder inte att någon de är beredda att köra trafikfarliga bussar.

Enligt Folkhälsomyndigheten är busschaufförer bland de yrkesgrupperna som är mest utsatta för att smittas av covid-19. "Du är instängd i en buss i åtta timmar där hundratals människor passerar. Är det någon som hostar så far det runt i hela bussen, eftersom luften i bussen cirkulerar" kommenterade en chaufför i Stockholm.

Kommunals ordförande Tobias Baudin påpekade korrekt att företagen "tänker mer på pengarna än på förarnas hälsa och på säkerheten i trafiken" och säger att Kommunal kommer att lägga skyddsstopp där det krävs. Sedan tidigare har han också sagt att företagen bör öka turtätheten för att minska trängseln. Hittills har det dock inte kommit mer än hårda ord från fackföreningsledningen.

Arbetsgivarna har tydligt visat vad som är viktigast för dem — det är att öka biljettintäkterna och spara pengar, oavsett konsekvenserna det får för de anställda och allmänheten. Det är upp till arbetarrörelsens ledning att ta kamp för dem som de representerar. Fackföreningsledningen bör kalla till ett nationellt möte för att diskutera gemensamma krav, som bland annat borde inkludera:

  • Håll framdörrarna stängda – skyddsombuden beslutar när de kan öppnas
  • Nej till plexiglas – förares och allmänhetens säkerhet framför företagets intäkter
  • Öka turtätheten under rusningstider för att minska trängseln

Alla fackklubbar bör förbereda för att vidta sympatiåtgärder om arbetsgivare eller Arbetsmiljöverket försöker driva igenom beslut att öppna framdörrar och montera in plexiglas. Vägen framåt är gemensam klasskamp!

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 379 kr får du 11 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.