Nätläkarföretagen: att bli rik på sjuka

av Valter Karlsson
Bild: National Cancer Institute / Unsplash

Under de senaste åren har nätläkarföretag som Kry och Doktor.se etablerat sig i den svenska sjukvården. Förra året betalades nästan en miljard i skattepengar ut till dessa företag.

År 2009 trädde lagen om valfrihetssystem (LOV) i kraft, vilket beredde vägen för ett mer privatiserat vårdsystem. Lagen gör det möjligt för vårdcentraler att använda sig av privata underleverantörer för att sköta olika funktioner inom sjukvården. Det är så Doktor.se fungerar. Företaget, som är det snabbast växande inom branschen, har hittills köpt upp 20 vårdcentraler med hjälp av investeringar från riskkapitalbolag som svenska Segulah och Bonnier Ventures, finska Oriola och kinesiska Tencent. Men syftet är inte att bedriva fysisk vård, vilket hör till undantagen. Istället används vårdcentralerna för att lista patienter från hela landet för digital vård, varpå företaget kan fakturera patientens hemregion. Nätläkarföretagen har därmed väldigt små utgifter jämfört med vanliga vårdcentraler, vilket i sin tur möjliggör enorma intäkter från skattepengar.

Nätläkarföretag möjliggör en än mer hänsynslös plundring av staten än övrig privat vård, något som till och med fått konkurrensverket att reagera. "Det finns inget tak, de kan debitera hur många besök som helst så länge det är medicinskt motiverat, och det tycker vi är mest problematiskt", berättade utredaren Leif Nordqvist för DN. Vanliga vårdcentraler får en ersättning från regionen för varje listad patient, medan nätläkarföretagen får betalt per besök. Det ligger därför inte i deras intresse att erbjuda en så effektiv vård som möjligt, utan tvärtom att få så många återbesök som möjligt. För varje besök blir de privata investerarna och riskkapitalbolagen allt rikare: på vårdtagarnas och regionernas bekostnad.

Att besöken hos nätläkare ökat är inte särskilt förvånande. De har marknadsfört sig aggressivt, samtidigt som vårdtagare idag är plågsamt medvetna om de långa köerna på vårdcentraler och andra kliniker. Under det första halvåret av pandemin spenderade Kry 100 miljoner på reklam – pengar som hade varit välbehövda i den krisande sjukvården. Detta passar såklart in perfekt i högerns strategi: att utarma välfärden för att sedan peka på bristerna och behovet av ytterligare privatiseringar.

Den enda vägen ut ur den onda spiralen av nedskärningar och privatiseringar är att kasta ut vårdbolagen ur sjukvården genom att förstatliga dem utan kompensation till deras nuvarande ägare.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 379 kr får du 12 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.