Stoppa varslen i kollektivtrafiken

av Esaias Yavari
Foto: Håkan Dahlström (CC BY 2.0)

Sedan pandemins början i mars har den svenska kollektivtrafiken blött en miljard kronor varje månad. I Skåne har detta nu lett till varsel på 550 arbetare, efter att Skånetrafiken beslutat att minska buss- och tågtrafik till hösten. Med en redan allvarlig trängsel på många platser riskerar detta att öka smittspridningen.

Det minskade resandet under pandemin har drabbat kollektivtrafikens ekonomi hårt. Bara Skånetrafiken beräknas tappa en miljard i intäkter under helåret 2020, vilket tros leda till ett underskott på över 600 miljoner. I sina krispaket har regeringen ”öronmärkt” tre miljarder till kollektivtrafiken, men enligt Sveriges Kommuner och Regioner täcker det i bästa fall kollektivtrafikens förluster i tre månader.

Utan hänsyn till risken för ökad trängsel och smittspridning, har Skånetrafiken därför nu beslutat om att minska mängden trafik med 7–15 procent. Detta har följts av besked från Arriva, som driver pågatågstrafiken, om varsel för 300 anställda – hälften av arbetsstyrkan. Nobina, ett av Sveriges största bussbolag, har varslat 250 personer. Detsamma gäller flera mindre företag i hela Skåne.

Sverige har en av de största smittspridningarna i Europa. Redan i början av pandemin borde staten ha finansierat en omgående utbyggnad av kollektivtrafiken för att förhindra trängsel. I stället har regeringen prioriterat storkapitalisternas vinster. Företagen har utlovats över 670 miljarder, mot totalt 26 miljarder till välfärden.

Samtidigt passar företagen på att försämra arbetarnas villkor under pandemin. Arriva, som driver pågatågstrafiken i Skåne, har utnyttjat den uppskjutna avtalsrörelsen under coronapandemin till att öka arbetarnas arbetstid mer än vad rådande avtal godkänner.

“Vårt kollektivavtal säger att vi ska arbeta 36 timmar per vecka när vi inte får fast schema och kan få reda på hur vi jobbar sent inpå. Det som kallas skrubben eller vik lista. Företaget ökar nu detta till 38h per vecka för de som de anser går på branschavtalet och inte det lokala avtalet”, förklarar Seko pågatåg i ett uttalande.

De få åtgärder som vidtagits mot smittspridningen har kommit från arbetarna själva. I likhet med många andra platser i landet har arbetarna i Skåne tagit strid för att spärra av den främre ingången på bussarna där chauffören sitter, likaså för att slopa biljettkontrollen på tåg. Seko Pågatåg i Skåne har också larmat om risken för ökad smittspridning om man minskar trafiken. Arbetarnas seriösa inställning till pandemin står i stark kontrast till regionernas, statens och företagens fokus på ekonomi och vinst.

Precis som på andra håll i landet hänvisar Skånetrafiken till att det blir för dyrt om man inte minskar trafiken. Men om man vill sänka kostnaderna på allvar, borde man börja med att göra sig av med privata företag som Nobina, som gjorde en vinst på 440 miljoner bara under 2018. Alla dessa privata kontrakt borde sägas upp, för att i stället nationalisera och ställa kollektivtrafiken under arbetarnas egen kontroll. Arbetarna är de enda som visat sig ta kampen mot smittspridningen på allvar.

Under en planekonomi med hela ekonomins resurser skulle vi kunna säkerställa allas säkerhet, ge arbetare riktiga anställningar, höjda löner och sänkt arbetstid och dessutom införa gratis kollektivtrafik för alla. Men under kapitalismen kommer företagens vinster att gå först. Kampen mot varslen och nedskärningarna, måste därför bara vara ett steg i kampen för en socialistisk revolution.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 329 kr får du 10 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.