Tågvärdar ersätts med kameror: Seko måste mobilisera

av Vilmer Hammarberg och Elsa Rohlén
Bild: Ingolf/Flickr (CC BY-SA 2.0)

I juni 2021 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att tågvärdarna på Stockholms pendeltåg ska ersättas med kameror. Detta är ytterligare ett steg i det led av nedskärningar som genomförts inom kollektivtrafiken under de senaste åren. Konsekvenserna är sämre service och ökad otrygghet på tågen, samt en ökad arbetsbörda för lokförarna. Den 5 mars organiserade SEKO Pendelklubb i Stockholm en demonstration mot försämringarna.

Redan 2017 förlorade 200 arbetare jobbet när konduktörerna på spårvagnarna och lokaltågen bort plockades bort. Nu har turen kommit till pendeltågen. I Stockholm är kollektivtrafiksdriften utlagd på entreprenad, och pendeltågen körs av MTR. Över 350 tågvärdar står nu inför att förlora sina jobb, vilket MTR valde att meddela genom ett enkelt mejl. För arbetarna var detta symboliskt för att företaget inte bryr sig ett dugg om dem.

– De påstår alltid att det är säkerheten dom sätter främst, vi fattar att det är vinsten, sa en av tågvärdarna som var ute och demonstrerade.

Henrik Palmkvist som jobbat på tågen i 22 år förklarade att arbetsbelastningen har ökat enormt sedan han började. Ofta är det nu bara en tågvärd som ansvarar för uppemot 1800 resenärer. Tågvärdarna gör allt ifrån att förhindra våld, samla upp borttappade saker, kontakta ambulans, prata med ensamma människor på tågen, hjälpa folk med funktionshinder med mera. Och som tack för den viktiga roll de spelar ska samtliga nu få sparken.

Flera demonstranter konstaterade att politikerna ljuger om säkerhetsriskerna som det nya upplägget kommer att leda till.

– Tusen anställda säger en sak, politiker som inte jobbat en dag på tågen säger motsatsen tvärsäkert, menade en demonstrant.

Anton, som är tågvärd och skyddsombud, konstaterade liksom flera andra att det är en fråga om pengar.

– En kamera kan inte hjälpa till med service – de såg en siffra som sa att de kunde spara pengar på säkerheten.

Han poängterade att striden inte bara handlar om arbetarnas jobb, utan ännu mer om säkerheten på tågen:

– Det handlar om säkerhet, er säkerhet (resenärernas) och vår säkerhet.

För vissa saker finns det däremot alltid pengar. SL:s VD och chef för trafikförvaltningen, David Lagneholm, är personlig vän med ledningen på MTR som han jobbade för i sju år – och för några månader sedan beslutade han om att MTR ska få en bonus på nästan 25 miljoner från SL. När det gäller att plundra statskassan på pengar är det viktigt att ha vänner på rätt ställen.

Det är bra att Seko tydligt uttalat sig mot försämringarna, men för att kunna vinna måste man skrida till handling. Politikerna och borgarklassen ser pengar att spara, och kommer inte vika sig utan kamp. Seko måste påbörja en intensiv kampanj mot nedskärningarna, genom att till exempel hålla namninsamlingar och besöka olika arbetsplatser för bygga upp ett stöd även hos andra arbetargrupper.

Inom den svenska arbetarklassen finns ett stort missnöje med nedskärningarna, och solidariteten med tågarbetarna skulle utan tvekan kunna bli stor. Om det inte räcker, måste man vara redo att ta till strejkvapnet. En sådan strejk skulle inspirera arbetare inte bara i Stockholm, utan runt om i Sverige där många står inför liknande försämringar på sina arbetsplatser.

  • Nej till försämringar i kollektivtrafiken!
  • Nej till vinster i välfärden!
  • För nationalisering under arbetarkontroll!
  • För en stridbar arbetarrörelse!

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 379 kr får du 12 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.