Tågvärdar tvingas riskera liv och hälsa för kapitalisternas vinster

av En tågvärd
Bild: Revolution

Vanliga människor gör allt de kan för att hjälpa de mest utsatta och rädda så många liv som möjligt – folk handlar mat åt äldre, samlar in pengar, arbetar frivilligt med att producera saker som behövs till sjukvården, och så vidare. Men företagen har en annan idé om vad som är viktigt i den här krisen.

På mitt tågföretag fick vi tågvärdar först beskedet att vi skulle sluta med bistroförsäljning samt visering och försäljning av biljetter – allt för att minska smittspridningen. Men efter en och en halv vecka gjorde arbetsgivaren en 180 graders vändning och sa att det nu är säkert att ha kontakt med resenärer igen! Vad skönt att höra! Kan det vara så att coronaviruset helt plötsligt blivit ofarligt?

Nej, orsaken är att resandet minskat med 85 procent. Och när företaget gått ut med att vi inte ska visera biljetter har det också blivit uppenbart att många resenärer helt enkelt låter bli att köpa biljetter. Företagets sätt att täcka upp för de förlorade intäkterna är att tvinga oss att arbeta som vanligt, även om det innebär att vi sprider en potentiellt dödlig smitta längs sträckan som vi trafikerar.

Arbetsgivaren har sagt att vi får göra undantag från biljettvisering om en person uppvisar sjukdomssymtom, men enligt statsepidemiolog Anders Tegnell kan nio av tio smittade vara utan synliga symtom. Tyvärr finns det heller inget enkelt sätt att se på en person om den suttit och hostat en minut tidigare, har feber eller något annat symptom. En sådan regel kan se bra ut på pappret men är verkningslös i verkligheten.

Vi har tur om det finns handsprit, och på flera platser har de bytt ut handspriten mot ytdesinfektion som gör våra händer såriga. Städningen sker oregelbundet, av personer som till synes arbetar på osäkra anställningar med mycket låg lön och dålig utrustning. Men vår vd ber oss att ta övertidspass i april för att många kommer att bli sjuka. Om denna situation tillåts fortsätta, råder det nog inga tvivel om att vi kommer att bli det – och passagerare med oss!

Det går inte att hålla två meters avstånd i våra tågtyper och samtidigt kunna ha försäljning och biljettvisering. Det går ofta inte ens att hålla en halvmeters avstånd eller undvika att vidröra andra människor och deras saker.

Vi arbetare är organiserade i Seko. Om vi ska kunna förhindra att smittan sprids på och via vår arbetsplats, borde facket omedelbart ta strid för:

  • Att inte dra ner på några avgångar, för att möjliggöra social distansering.
  • Handsprit, handskar och annan nödvändig skyddsutrustning på varje arbetsplats. Endast skyddsombuden kan avgöra när det är tillräckligt.
  • Regelbunden och grundlig städning av fordonen.
  • Trygga anställningar, kollektivavtalsenliga villkor och skyddsutrustning till städarna.
  • Fullständiga rättigheter för den lokala fackklubben att omedelbart granska att detta efterföljs.

Om inte detta genomförs, bör fackföreningen omedelbart utlysa skyddsstopp. Om arbetsgivaren säger att det inte finns pengar för att genomföra våra krav så får de öppna bokföringen och visa vart pengarna går. Med facklig inspektion över företagets ekonomi kommer vi som faktiskt arbetar på tåget enkelt kunna se vart det slösas bort pengar och vart det behövs tillskjutas mer. Om de fortfarande vägrar bör vi svara med strejk eller andra stridsåtgärder. Det står mellan människors hälsa och företagens vinster.

Rädda liv – inte företagens vinster!


DIN BERÄTTELSE BEHÖVS! Mejla till info@marxist.se och berätta om situationen där du arbetar.

  

 


 

PRENUMERERA PÅ REVOLUTION

Om du gillar den här artikeln, teckna en prenumeration på Revolution. För endast 379 kr får du 11 nr av Revolution med 20 sidor välmatade med marxistiska analyser av klasskampen i Sverige och internationellt.

Du kan också ge en donation.